5 veel voorkomende SEO-fouten

Het jaar loopt weer bijna ten einde. In deze tijd worden er weel lijstjes gemaakt, zowel terugblikken als vooruitblikken. Het leek ons goed om de 5 meest gemaakte SEO-fouten op een rijtje te zetten. Wanneer je dit artikel doorneemt kun je deze fouten alvast voorkomen volgend jaar 🙂

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie lees je vaak allerlei richtlijnen waaraan je moet voldoen om beter gevonden te worden in Google. De lijst is oneindig groot. Toch is het ook belangrijk om te weten wat je juist niet moet doen als het om SEO gaat. Laten we hieronder eens kijken naar 5 veel voorkomende SEO fouten.

1. SEO overschatten

Ja je leest het goed, vaak overschatten mensen SEO. Althans, ze skippen de basisbegrippen en focussen zich op allerlei randzaken die wellicht 0,01% invloed hebben op je ranking in Google. Je wordt om je heen bedolven met ondernemers die zich focussen op het vergaren van reviews, nemen in iedere zin het woord ‘rich snippets’ in de mond enz. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je als ondernemer door alle (technische) bomen het SEO bos bent kwijt geraakt.

Wat je nooit moet vergeten is dat óók anno 2018 een goede vindbaarheid in Google begint met goede (geen korte) webteksten, aangestuurd door een goede website. Het is goed om je allereerst te focussen op het hebben van goede content op je website. Content die wordt gevonden door bezoekers die zoeken op een bepaald probleem. Content waarin jij de oplossing geeft voor het opgezochte probleem.

Natuurlijk zijn bijvoorbeeld reviews en rich snippets goed om je in te verdiepen, alleen zijn dit zaken die je vindbaarheid in Google ondersteunen, nadat de basis goed staat.

2. SEO onderschatten

Aan de andere kant is het onderschatten van SEO ook een veel voorkomende valkuil. Bij veel ondernemers leeft het idee dat wanneer je een pagina online zet met een korte tekst en wat zoekwoorden, je na verloop van tijd automatisch op pagina 1 komt bovendrijven in Google. We kunnen je uit ervaring vertellen dat er iets meer bij komt kijken 😉

Wanneer je als ondernemer het belang van zoekmachine optimalisatie onderschat loop je gigantisch veel potentiële klanten mis. Voor de beeldvorming: in Nederland hebben we zo’n 17 miljoen inwoners. Van dit aantal zijn er maar liefst 16,4 miljoen mensen aangesloten op het internet. (bron WeAreSocial)

Door het internet juist te gebruiken en je serieus te verdiepen in zoekmachine optimalisatie kun je, gezien de cijfers, in theorie bijna iedere (digitale) voordeur bereiken.

3. De SEO strijd te vroeg staken

Het realiseren van een betere vindbaarheid in Google is geen quick win. Het is praktisch onmogelijk om vandaag een website te starten en morgen direct bovenaan te staan in Google. Logisch ook, gezien bijvoorbeeld concurrenten die al jaren energie stoppen in hun website & SEO.

Wanneer je een bepaalde niche bedient kun je relatief snel hoog in Google terecht komen. Concurreer jij op een populair zoekwoord, dan vergt dit veel tijd, energie en vooral discipline. Er zijn momenten dat het moeilijk is om te dealen met gevoelens wanneer het echte resultaat op zich laat wachten. Is al die waarde die ik heb geleverd in de vorm van artikelen, video’s enz. dan helemaal voor niks?

Onze tip is: geef nooit op! Zeker op het gebied van SEO zijn er heel veel ondernemers die te vroeg opgeven. Ze ‘proberen een maandje SEO’, boeken geen directe resultaten, zien wel de vele moeite die ze erin hebben gestoken qua tijd en trekken daarom de stekker er maar uit. ‘Het werkt toch niet.’

Het lastige aan SEO is dat er geen vaste termijn is waarna het wel of niet is geslaagd. Het is namelijk van erg veel factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld hoe populair een bepaalde zoekterm is, hoe groot de bedrijven zijn waarmee je moet concurreren enz.

Bonustip: probeer te genieten van het gehele proces. Zo bestaat er minder kans dat je teleurgesteld raakt wanneer je niet direct het gewenste resultaat ziet. Trouwens, wanneer je wel resultaat begint te zien is het nog steeds zaak om te blijven ontwikkelen. Zonder achterover te leunen.

4. SEO wel optimaliseren, niet analyseren

Het lijkt zo logisch maar helaas verbazen we ons iedere keer weer bij nieuwe klanten dat ze totaal geen idee hebben hoeveel bezoekers er daadwerkelijk op hun website komen. Veelal komt dat doordat ze of Google Analytics te ingewikkeld vinden, of omdat het ze simpelweg niet boeit. Om ondernemers die hun website niet meer dan een online visitekaartje vinden maar even niet te benoemen 🙂

De grote vraag is: hoe kun je serieus met zoekmachine optimalisatie bezig zijn zonder te meten wat de huidige score is van een pagina die je aan het verbeteren bent?

Eerlijk is eerlijk, Google Analytics heeft enorm veel data beschikbaar maar de basis is echt heel simpel. Neem kleine stapjes, steeds dieper Google Analytics in.

5. Optimaliseer jij alleen voor Google?

Deze SEO valkuil valt vaak samen met de 1e en 2e valkuil die we genoemd hebben: het over- of onderschatten van zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie wordt met name niet op waarde geschat door ondernemers die nauwelijks tot geen SEO basiskennis hebben.

Neem het teksten schrijven. Je kruipt enthousiast in je digitale pen om flinke lappen tekst te produceren. Netjes in iedere regel je zoekwoord, zo vaak mogelijk natuurlijk want: hoe meer, hoe beter! Toch?

Andersom kan ook: je zet 3 regels tekst neer en je vindt het prima, want mensen lezen toch niet. Denk jij serieus dat je het probleem in 3 zinnen kan oplossen voor je bezoeker?

Het zit zo: je kunt je braaf houden aan de regels en richtlijnen die Google heeft gesteld. Alleen is dit totaal niet waar SEO om gaat. Door enkel perfect de richtlijnen te volgen zul je de plank finaal mis slaan.

De oprichter van Google is destijds absoluut niet gestart met het idee dat ze jouw leven als ondernemer makkelijker willen maken. Sterker nog, Google is een bedrijf, een commercieel bedrijf en zal net als jou ergens een boterham aan moeten verdienen. Hun klanten zijn jij en ik; degene die Google gebruiken als zoekmachine.

Wat doe je als ondernemer? Je zet je klant centraal. Je doet er alles aan om je klant in zijn of haar behoefte te voorzien. Google doet exact hetzelfde.

Als Google gebruiker heb je een probleem of je wilt iets weten, en je tikt een zoekterm in. Je krijgt vervolgens wat zoekresultaten te zien die je verder helpen. Google zorgt ervoor dat de getoonde resultaten zo relevant mogelijk zijn.

Wanneer teksten op je website voor de bezoeker niet lekker leesbaar zijn omdat je valt over stopwoorden, wordt een bezoeker hier niet vrolijk van. Grote kans dat ze afhaken en een ander zoekresultaat gaan bekijken. Waarom zou Google dan niet direct dit andere resultaat boven jouw website zetten? Dat scheelt hun klant namelijk weer een extra paar klikken en ergernissen.

Andere punten werken exact hetzelfde. Google hamert op mobiel vriendelijk websites. Dit doen ze omdat je website anders gewoonweg niet lekker werkt op de mobiel. Mensen haken hierop af en zoeken naar een alternatief die wel werkt op de telefoon.

De reden dat Google bijvoorbeeld waarde hecht aan de snelheid van een website is omdat zij met behulp van analyses zien dat de gemiddelde gebruiker van Google een langzame website sneller verlaat dan een website die snel geladen is. Daarom is snelheid een belangrijk onderdeel. Maar niet omdat Google dit zegt. Puur omdat mensen hierop afhaken.

Richt jij je alleen op Google? Ga je vanaf vandaag richten op echte mensen. Wees relevant en voeg meerwaarde toe aan het hele grote spinnenweb van content dat online voorhanden is.