Conversiedoelen instellen handleiding

Conversiedoelen instellen – Handleiding

Wie serieus is met zijn website kent het wel: de tool Google Analytics. Zoals de naam al zegt is het een tool van Google waarmee u bezoekersgegevens met betrekking tot uw website kunt inzien, meten en analyseren. Google Analytics is gratis te gebruiken.

Voor het maken van afwegingen is Google Analytics een krachtig middel. Een afweging die u maakt is niet langer een bepaald onderbuik gevoel dat u heeft bij een bepaalde campagne. Iedere afweging wordt onderbouwd met keiharde cijfers.

Google Analytics heeft oneindig veel mogelijkheden maar in deze blog haal ik er één aspect uit: werken met conversiedoelen. Het werken met deze conversiedoelen is in mijn ogen de meest waardevolle functionaliteit van Google Analytics.

Wat zijn conversiedoelen?

Een goede website heeft op iedere pagina één en daarmee bedoelen we ook echt 1 doel. Bijvoorbeeld: de contactpagina heeft als doel dat iemand het contactformulier invult, de nieuwsbriefpagina moet ervoor zorgen dat mensen zich inschrijven voor uw nieuwsbrief, het doel van uw vacaturepagina is sollicitaties krijgen, enzovoort. Met conversies bedoelen we het meten van bepaalde acties die bezoekers uitvoeren op uw website. Welke actie dit is verschilt zoals hierboven beschreven per pagina.Zoals u ziet is conversie niet per definitie een sale. Andersom is een sale wel altijd een conversie :).

Waarom gebruik maken van conversiedoelen?

De voordelen van conversiedoelen zijn bijna eindeloos. Dankzij het werken met conversiedoelen kunt u de websitestatistieken heel anders gaan bekijken. 100 bezoekers op uw website is erg leuk maar welke bezoeker solliciteert nu daadwerkelijk op één van de getoonde vacatures. Via welk kanaal ontvangt u de meeste sollicitaties?

Dankzij conversiedoelen ziet u bijvoorbeeld direct:

  • Welke campagne wel of geen resultaat heeft opgeleverd. Zo kunt u dure campagnes die niks opleveren direct af laten vloeien.
  • Je denkt dat de doelgroep op Twitter zit maar uit het conversiedoel blijkt dat de bezoekers die het doel voltooien allemaal via Facebook binnen zijn gekomen. U kunt hier vervolgens slim op inspelen door meer tijd en energie in het juiste kanaal te steken.
  • Welke pagina’s op uw website vrijwel nooit tot hun doel komen. Deze pagina’s kunt u kritisch doorlopen om ze of te optimaliseren of om ze offline te halen.
  • Diverse interessante inzichten, bijvoorbeeld dat een aantal interessante contactaanvragen zijn gedaan na het lezen van één van uw blogs.

Soorten conversiedoelen

Binnen Google Analytics heb je 5 verschillende types die je kunt kiezen voor het meten van het vastgestelde doel.

Bestemming

wanneer een formulier wordt ingevuld kunt u ervoor kiezen de bezoeker door te verwijzen naar een nieuwe pagina. Bijvoorbeeld naar een bedanktpagina. Door deze bedanktpagina te meten weet u automatisch ook hoeveel personen het formulier hebben ingevuld.

Duur

Hier kunt u instellen dat iedere bezoeker die een x tijd op uw website zit als doel geteld wordt.

Pagina’s / schermen per sessie

Hier kunt u instellen dat iedere bezoeker die bijvoorbeeld 3 verschillende pagina’s heeft bekeken als voltooid doel geteld moet worden.

Gebeurtenis

Hiermee stelt u in dat iedereen die een bepaalde gebeurtenis heeft getriggerd als doel geteld moet worden. Bijvoorbeeld het bekijken van een bepaald YouTube-filmpje op uw pagina.

Voor het meten van de pagina’s gebruiken wij zelf meestal het type bestemming.

Zelf aan de slag met conversiedoelen

Zelf aan de slag gaan met conversiedoelen is relatief simpel. Gezien de genoemde voordelen en inzichten adviseren wij u om hier op korte termijn eens een uur tijd in te investeren.

Het instellen van een conversiedoel doet u via onderstaand stappenplan:

conversiedoelen instellen - handleiding

Stap 1: Bedanktpagina’s aanmaken

Om een bepaalde actie meetbaar te maken is het verstandig om met bedankt pagina’s te werken. Je kunt ervoor kiezen om één algemene bedanktpagina te gebruiken. Nadat een bezoeker een bepaald formulier heeft komen ze altijd op deze bedanktpagina uit.

Stap 2: Een nieuw doel aanmaken

Voor deze stap moet u inloggen bij Google Analytics. Vervolgens kiest u links onderin voor -beheerder- en klikt u in de meest rechtse kolom op -doelen-.

  1. Kies ervoor om een nieuw doel aan te maken.
  2. Bij doelconfiguratie kiest u voor template en klikt vervolgens op doorgaan.
  3. Bij doelbeschrijving geeft u het doel een naam (alleen zichtbaar voor u). Kies vervolgens het juiste type. In het geval van bedanktpagina’s kiest u hier voor het type bestemming.
  4. Bij bestemming geeft u bij bestemming de URL van uw bedanktpagina op. bijvoorbeeld /bedankt/. LET OP: het gedeelte www.domeinnaam.nl moet u hier niet invullen.
  5. Als u werkt met één algemene bedanktpagina voor meerdere doelen activeert u de trechter. Vervolgens geeft u de stappen op die afgelegd moeten worden voordat het als doel geteld mag worden. In het geval van een contactformulier wat na het invullen doorverwezen wordt naar een bedanktpagina ziet het er als volgt uit:
  6. Om het doel goed meetbaar te maken moeten de voorgaande stappen als verplicht erin gezet worden. De bestemmingspagina vul je nooit in bij de te nemen stappen.
  7. Tot slot klik je op opslaan en het eerste doel is een feit.

Alle statistieken en cijfers over dit specifieke doel kun je terugvinden onder Conversies -> Doelen -> Overzicht.

Conclusie

Google Analytics zonder doelen is niet meer dan een leuk hebbedingetje wat laat zien hoeveel bezoekers er op de website komen. Om goed onderbouwde beslissingen te maken zijn doelen van essentieel belang. Gebruikt u Google Analytics al effectief?