recruitmenttips

Drie tips om slimmer te werven in 2018 (én goedkoper!)

Als recruiter ben je altijd op zoek naar slimmere en effectievere manieren om kandidaten te werven. Technologie speelt hierbij in toenemende mate een grotere rol. In dit blog deel ik drie tips hoe je het proces kan optimaliseren, en waarbij je ook nog eens kosten bespaart.

Social media wervingscampagnes – hypertargeting met extreem lage cpa

Searching is belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van een recruiter, daar valt niet over te twisten. Door de krappe arbeidsmarkt – zeker in sommige branches – kan dit een uitdaging zijn en moeten nieuwe manieren worden ingezet in het wervingsproces.

Een wervingscampagne op social media is een nieuwe benadering; je target mensen op de social media kanalen waarop zij actief zijn. In plaats van dat je cv’s van vacaturebanken haalt en het risico loopt dat de kandidaat al meerdere keren is benaderd, verleid je kandidaten om contact met jou op te nemen. Omdat deze werkzoekenden reeds actief zijn op het social media kanaal, bied jij met een online wervingscampagne de weg van de minste weerstand. Met een goede targeting – die je kunt inrichten op leeftijd, geslacht, beroep, functie en geografie – bereikt jouw vacature precies de doelgroep die in aanmerking komt voor jouw openstaande functie. Bijkomend voordeel van deze aanpak, is dat je een goedkopere CPA realiseert in vergelijking met vacaturebanken. Want op een vacaturebank moet je concurreren met de grote spelers, en domineert degene met het meeste budget.

Deze nieuwe manier van werken is gericht op snelheid. Omdat veel traffic via mobiel gaat, is het ongunstig om de potentiële kandidaat om een cv te vragen, laat staan om een motivatiebrief. De leadformulieren van de wervingscampagne op social media vragen de kandidaat alleen om hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Vervolgens moet je als recruiter zelf actief het contact leggen met de geïnteresseerde.

Het is van essentieel belang dat je als recruiter snel schakelt wanneer een potentiële kandidaat heeft gereageerd op jouw campagne. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van WhatsApp (lees hier onze blog over WhatsApp). Nadat het initiële contact is gelegd, kun je de kandidaat vragen om zijn cv te sturen en gelijk een intakegesprek te plannen. Wacht je hier te lang mee, dan is de kans groot dat de concurrent je voor je is.

LinkedIn Sales Navigator – werf latent werkzoekenden voor moeilijk invulbare functies

Vanwege eerder genoemde krapte op de arbeidsmarkt, moet je je voor sommige functies richten op latent werkzoekenden. Sales Navigator van LinkedIn is hiervoor een geweldige tool gebleken.

Deze tool zet je in voor moeilijk invulbare functies, vaak op mbo+ niveau. Als recruiter moet je dan ook echt de tijd nemen om potentiële kandidaten te verleiden; je benadert namelijk professionals die (hoogstwaarschijnlijk) al werk hebben. Door een persoonlijke Inmail te sturen, nadat je je echt hebt verdiept in het profiel van de potentiële kandidaat, verhoog je de kans op een reactie aanzienlijk. Bedenk je ook goed dat de mensen die je benadert alleen overstag gaan als er een goed aanbod op tafel ligt.

Vergeet Google Adwords – besteed je budget doelgericht

Met Google Adwords (SEA) koop je advertentieruimte van de zoekmachine op bepaalde zoekwoorden. Per click betaal je relatief hoge bedragen, omdat er veel concurrentie is. Heb je een Google Adwords campagne lopen, dan kun je rekenen op een hoge click frequentie, net als een hoge click through rate. De conversie die hier tegenover staat is in de meeste gevallen echter wel laag. Dit valt te verklaren door het feit dat werkzoekenden de voorkeur hebben om direct bij een bedrijf in dienst te gaan, zonder bemiddeling van een uitzendbureau.

Besteed dit budget dan ook aan een wervingscampagne op social media. Door de targeting en de laagdrempeligheid, kun je heel specifiek je doelgroep bereiken. Een budget van 35,- euro per week is vaak genoeg om tientallen leads te ontvangen.

Extra tip: Meet resultaten in je CRM

Door je campagnes in te laten richten door een technisch marketeer, worden de resultaten van je campagnes meetbaar. Zowel wervingscampagnes op social media als LinkedIn Sales Navigator zijn te koppelen met de meeste CRM’s. Door je het inzicht in resultaten, kun je vervolgens afgewogen beslissingen maken voor de toekomst.

Wist je dat…

Je Smyler kan inschakelen om een complete en meetbare wervingscampagne op te zetten?
Smyler trainingen en events organiseert in LinkedIn Sales Navigator, Vacatures schrijven en SEO?
Smyler een handige tool heeft ontwikkelt om het recruitproces te optimaliseren?