Hettie Smyler Portret

Smyler Portret: Hettie Clements

“Zorg er altijd voor dat je verhaal geloofwaardig is”

Welke functie heb je binnen Smyler?
Mijn rol binnen Smyler is creatief content specialist. Dit houdt in dat ik me bezig houd met tekst op allerlei gebieden. Ik vind het belangrijk dat de tekst altijd aansluit op de juiste doelgroep. Dat vergt een stuk inlevingsvermogen, wat ik een hele leuke uitdaging vind aan mijn functie. Naast tekst houd ik mij bezig met beeld; vormgeving, design en fotobewerking. Mijn kracht is dat ik altijd outside the box wil denken. Dit toepassen binnen de kaders van de opdrachtgever is voor mij de andere uitdaging waar ik veel plezier aan beleef.

Wat heb je gedaan voordat je bij Smyler kwam?
Acht jaar lang heb ik in het voortgezet onderwijs gewerkt als docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Doordat ik les gaf aan verschillende jaarlagen en leerniveaus, heb ik geleerd om op de juist doelgroep af te stemmen. Daarna heb ik op een beschermde woonvorm van het Leger des Heils gewerkt, waar ik met een hele andere kant van de samenleving te maken heb gekregen. Eén die veel inlevingsvermogen van je vraagt. Beide doelgroepen zijn uiteindelijk op zoek naar één ding: de essentie van het leven. Doordringen tot de kern. Deze zoektocht, waarvan ik denk dat we die bewust of onbewust allemaal maken, heb ik ingezet toen ik begon te schrijven. Blogs, columns, korte verhalen en webteksten. Met altijd de vraag in mijn achterhoofd: ‘wat wil ik nu eigenlijk zeggen? Wat wil ik hiermee bereiken?’. Dat is een vraag die we binnen de marketing altijd stellen: ‘Wat is het doel van de campagne?’

Wil je iets vertellen over een recent afgerond project?
Soms krijg je de uitdaging om een tekst te schrijven voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in iets waar je eigenlijk niets van weet. Door onderzoek te doen vergroot je je eigen kennis en als je dan ook nog de essentie te pakken hebt van wat het bedrijf wil uitstralen, geeft dat altijd een persoonlijke boost.

Wil je nog een marketingtip met ons delen?
Marketing is psychologie. Iets wat oprecht wordt gebracht, wordt sneller voor waarheid aangenomen. Zorg daarom altijd dat je verhaal geloofwaardig is. Het gebruik van mooie woorden is een valkuil waar je snel instapt omdat het intelligenter overkomt. Maar het maakt een tekst ook minder geloofwaardig. Laat de opsmuk dus achterwege en ga recht op de kern af.

Nieuwsgierig wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Je bent van harte welkom om bij ons op de koffie te komen, of een van onze events bij te wonen.

Smyler – Marketing waar je blij van wordt 🙂