Stappenplan social media zakelijk gebruiken

Stappenplan voor het gebruik van social media voor jouw bedrijf

Veel bedrijven kennen een worsteling met social media. Want online aanwezig zijn kan je maken of breken. In deze blog neem ik je mee aan de hand van een stappenplan. Dit stappenplan is bedoeld om je te helpen om social media op de beste manier op te zetten of te gebruiken. Het staat boordevol praktische tips.

Social media zijn o.a. gratis online platformen om klanten te boeien, binden en behouden. Met de nadruk op gratis. Door toegevoegde waarde te bieden in de vorm van interessante en relevante informatie komen klanten naar jou toe i.p.v. andersom.

Stap 1. Welke toegevoegde waarde heeft jouw bedrijf voor klanten?

Weet jij welke toegevoegde waarde je bedrijf heeft? Welke problemen los jij echt voor hen op? Hoe beter je dat onder woorden kunt brengen, hoe groter je kans op online succes. En helemaal als je die oplossing verwoordt in een emotie. Waarom dat zo is vertel ik later in deze blog. De toegevoegde waarde van jouw bedrijf ga je op alle mogelijke manieren vertellen op social media.

Stap 2: Welk kanaal of kanalen?

De vraag is niet welk platform (social medium) je moet gebruiken, maar welk platform met welke content (tekst/beeld) voor welke doelgroep geschikt is. Bedenk met welke intentie mensen op een specifieke social media zitten. Ter verduidelijking:
Op Facebook zitten gebruikers vooral om hun privéleven met elkaar te delen. Vakanties, gezinsfoto’s, BBQ’s met vrienden, een grappige foto van je werk(plek), evenementen, etc; gebruikers van Facebook zijn geïnteresseerd in of nieuwsgierig naar alle onderwerpen die met het dagelijks leven van hun bekenden te maken heeft. Als bedrijf kun je de volgende content op Facebook plaatsen: foto’s van bedrijfsuitjes, een wekelijkse vrijdag-grap, grappige en gezellige foto’s van werkgerelateerde onderwerpen. Laat zien door middel van foto’s en posts wat je werknemers doen en hoe ze werken om de toegevoegde waarde aan de klanten te leveren. De doelgroep die je bereikt zijn vaak bestaande en potentiële werknemers.
De gebruikers van LinkedIn zijn op zoek naar werkgerelateerd content. Als bedrijf kun je daarop inspelen door de volgende content op LinkedIn te plaatsen: Blogs, vlogs, klantverhalen, bedrijfsfoto’s van werknemers en het bedrijf zelf, foto’s van opgeleverde projecten, etc. Ook hier geldt; toets je content aan de toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Versterkt de content die waarde?
Je doelgroep op LinkedIn zijn allereerst klanten, maar ook nieuwe werknemers.
Youtube is de tweede zoekmachine na Google. Dit betekent dat mensen op Youtube vooral op zoek zijn naar gerichte informatie. Ze stellen een vraag aan Youtube in de hoop door middel van een filmpje een antwoord te krijgen op die vraag. Deel kennis en oplossingen op Youtube door middel van vlogs en filmpjes.
De belangrijkste tip hierbij: KIES! Begin bij één kanaal. Heb je regelmatige interessante plaatsingen daar op orde, dan begin je aan een nieuw kanaal.

Stap 3: Wie maak je verantwoordelijk voor het gekozen medium?

Maak iemand verantwoordelijk voor het plaatsen van content op het gekozen kanaal die hierop zelf ook aanwezig is. Dit is geen vereiste maar maakt het wel makkelijker. Die persoon heeft namelijk een heel goed beeld van wat de gebruikers van dat kanaal interessant vinden. Vanzelfsprekend moet de geplaatste tekst foutloos zijn. Wellicht dat dit een samenwerking tussen twee personen betekenen. De een verantwoordelijk voor de inhoud van de content, de ander voor de correctheid daarvan.
Naast het plaatsen zijn er meer verantwoordelijkheden die horen bij social media. Wie reageert er op eventuele reacties? Bekijk de resultaten van de geplaatste tweet, post oid. Interessante cijfers om mee te beginnen: views, likes, is het gedeeld, aantal reacties en je aantal volgers.

Stap 4: Hoe vaak plaats je iets op social media?

Relevantie is belangrijk voor het succes van je social media. Begin met 1x per maand plaatsen van relevante en interessante content. Heb je dat op orde? Schaal op.

Stap 5: Wat plaats je op bedrijfsmedium?

Onder stap 2 heb ik al uitgelegd dat het niet zozeer gaat om welke content, maar WAT op WELK kanaal. Heb je ervoor gekozen om te beginnen met LinkedIn? Belicht de toegevoegde waarde van jouw bedrijf op alle mogelijke manieren. Vanuit jezelf, vanuit de klant, vanuit werknemers. Schrijf een klantverhaal over een manier waarop je een probleem voor een klant hebt opgelost. Laat de klantenservice de meest gevraagde vragen noteren en beantwoord die in een blog. Vertel vanuit welke vraagstelling of verlangen je bedrijf is ontstaan. Interview een werknemer hoe het is om te werken bij je bedrijf. Wat speelt er in je branche? Wissel af in het soort en het type content. De ene keer een klantverhaal, dan weer een blog, dan weer een mooie afbeelding. De ene keer een tekst vergezelt met een afbeelding, de andere keer een foto vergezelt met een enkele regel tekst. Tekst en beeld gaan hand in hand. Als je de toegevoegde waarde van jouw bedrijf kunt terugbrengen naar een emotie wordt het gemakkelijk om afbeeldingen te vinden voor je content.

Meer over content genereren: hoe? lees je hier.

Samengevat

Nog even kort samengevat de tips voor het succes gebruik van social media voor jouw bedrijf:

  • Social media gaan om relevante content. Relevant en interessant ben je voor je doelgroep door hen te voorzien van content waarin ze zich herkennen, die problemen voor hen oplost, die behoefte bij hen creëert naar meer.
  • Bedenk de toegevoegde waarde van jouw bedrijf in zo kort mogelijke bewoordingen.
  • Gebruik de toegevoegde waarde van je bedrijf als onderwerp van alle content.
  • Kies één social medium en pas zodra je daar regelmatig content plaatst, breidt je uit.
  • Wissel af in content. De ene keer een klantverhaal, dan weer een blog. De ene keer een tekst, de andere keer een afbeelding.

Smyler

Ik hoor graag wat je van dit stappenplan vind. Helpt het? Kun je direct aan de slag? Als je op zoek bent naar de verdieping in je social media-gebruik kunnen we je ook adviseren. En vind je het lastig om nieuwe content te verzinnen en regelmatig te posten? Wij nemen dit graag voor je uit handen.