Werven via social media

Werven via social media: 5 direct toepasbare tips

Bijna elke Nederlander heeft wel één of meerdere social media-kanalen waarop hij/zij actief is. Werven via social media voor uw nieuwe werknemer(s) is simpel en slim. Met recruitment via social media heeft u de mogelijkheid om mensen te bereiken die redelijk tevreden zijn met hun huidige baan maar een mooie nieuwe kans niet voorbij laten gaan. De zogenaamde latent werkzoekenden.

Hieronder allereerst een aantal feitjes over het gebruik van social media in Nederland:

  • Facebook: 10.4 miljoen gebruikers
  • YouTube: 7.5 miljoen gebruikers
  • LinkedIn: 4.3 miljoen gebruikers
  • Instagram: 3.2 miljoen gebruikers
  • Twitter: 2.6 miljoen gebruikers

Bron: Marketingonline.nl

Om  te gaan werven via social media voor uw bedrijf, is het belangrijk om u zich de volgende vragen te stellen: waar bevindt zich mijn doelgroep, en belangrijker nog, hoe ga ik ze bereiken? In deze blog geven wij u 5 tips om direct zelf aan de slag te gaan.

Werven via social media tips

#1: Werving is verleiding

Beleving is relevanter dan ooit. Werkzoekenden screenen uw vacature waarna ze direct beslissen of het ja of nee is. Gebruik daarom in uw advertentie nooit alleen tekst, maar onderbouw deze tekst met een sterk sprekende kwalitatief goede afbeelding.

Verwerk in de advertentie het antwoord op de belangrijkste vragen van een eventuele werkzoekende. Vragen als: voor hoeveel uur per week is deze vacature? Zijn er doorgroeimogelijkheden? Wat ga ik verdienen? En dat allemaal met zo min mogelijk tekst. Een uitdaging dus, maar die gaat u vast niet uit de weg.

#2: Creëer interactie op social media

Post niet alleen uw advertenties. Stelt u zich dit voor: dagelijks ziet u die ene collega die het alleen maar over zichzelf kan hebben. Ik heb dit, ik heb dat, ik doe dit, ik doe dat. Vindt u dit na een week nog steeds interessant? Waarschijnlijk irriteert u zich na een dag al mateloos. Op exact dezelfde manier werkt Facebook en andere social media en veel bedrijven maken hier een grote fout. Maak contact met uw achterban, stel vragen, nodig mensen uit om te reageren, post iets grappigs etc..

#3: Houd altijd de doelgroep in uw achterhoofd

Het klinkt heel simpel maar toch is deze erg belangrijk. Bij recruitment via social media is het altijd van belang om uw doelgroep in uw achterhoofd te houden. Stel: u heeft een vacature voor een metselaar. Hoe groot acht u de kans dat u daadwerkelijk een metselaar vindt op LinkedIn? Het is aannemelijker dat u de metselaar via Facebook vindt.

Ieder social medium vraagt om een andere aanpak. Wanneer u bijvoorbeeld LinkedIn gebruikt is dit werkgerelateerd. Op dit kanaal kunt u volop kennis of vacatures delen. Gebruikers van LinkedIn hebben deze verwachting van dit platform. Anders wordt het wanneer u bijvoorbeeld gebruik maakt van Facebook. Facebook is voor velen een medium voor ontspanning en privé-berichten. Dus bedenk welk bericht u waar plaatst. Meer informatie over het definiëren van uw doelgroep, vindt u in deze blog.

Degene die meer thuis is in social media heeft vast weleens gehoord dat Instagram meer is voor de jongere mensen. Een perfecte mogelijkheid om jeugd te benaderen als u het mij zou vragen. Heeft u eraan gedacht om deze zomer vakantiewerkers te werven via Instagram?

#4: Ga live!

Videomateriaal en live streamen via social media is hot! Via YouTube, Twitter, Instagram en Facebook is het mogelijk om een live-uitzending te starten. Een uitstekende kans om live in contact te komen met werkzoekenden. Zodat ze niet naar uw kantoor hoeven te komen.

Start bijvoorbeeld eens met een live question & answer moment. Ontdek wat er leeft onder werkzoekenden en beantwoord hun vragen. Een andere optie is om uw vacature in de vorm van een filmpje te posten. De meeste uitzendbureaus maken hiervan nog geen gebruik dus dit is een uitgelezen kans om u te onderscheiden van de rest.

#5: Blijf uzelf

Zorg voor vacatures en bijbehorende posts, die passen binnen uw bedrijfscultuur. Door dit te doen, trekt u kandidaten aan die binnen uw bedrijf passen. Ook krijgen zij hierdoor vertrouwen in uw bedrijf en dat maakt het werk voor hen aantrekkelijk.

Meer werven via social media met Smyler

We hopen dat u direct aan de slag kunt met werven via social media aan de hand van deze tips. Mocht u meer tips willen ontvangen, abonneert u zich dan op onze nieuwsbrief. Uiteraard is het ook mogelijk om contact met ons op te nemen om verder te sparren over recruiten op social media. We horen graag van u!